zondag 20 november 2016

Kringloopvondsten

'Sa bliid as in protter' dat is Frysk voor nou ja heel blij. Wanneer je het letterlijk vertaalt zou er staan 'zo blij als een spreeuw'. Kennelijk zijn spreeuwen hele blije vogels en dat ben ik vandaag ook!  Na een ochtend sneupen bij de kringloopwinkel kwam ik gister thuis met een tas vol moois. Hoewel ik nooit specifiek naar iets op zoek ben valt mijn oog vaak wel op bepaalde kleuren, materialen en merken. Dit Mepal setje bijvoorbeeld, moest gewoon mee. Deels vanwege jeugdsentiment maar vooral vanwege de kleur. Het grappige is dat het niet als een setje bij elkaar lag maar verspreid door de winkel. Zo vond ik de pannen afzonderlijk en de kommen bij de bloempotten.Wanneer je echt even de tijd neemt en moeite doet (soms voel ik me echt een schatgraver)  kom je met verrassende vondsten thuis. Vondsten met een Scandinavisch tintje, zo blijkt. 

De speelgoed auto heeft een merkje waar 'Trademan Sweden' op staat en onder de Mepal pannen staat 'made in Denmark' en niet net als de kommen 'made in Holland'. Dit was me eerder nog niet opgevallen. Het lijkt een volledig bij elkaar passend setje maar gemaakt in twee verschillende landen. Daar moet wel een verhaal achter zitten.

Op het internet is verrassend weinig te vinden over de historie achter dit merk. Op de site van Mepal zelf wordt me alleen duidelijk dat ik dit servies in deze kleur nooit nieuw zal kunnen bestellen. Niet iets om wakker van te liggen maar een paar extra pannen, kommen en kopjes (in deze kleur!) zou toch leuk zijn. Aangewezen dus op de tweede hands kanalen. Vanaf nu heb ik wél een specifiek doel in de kringloopwinkel.

Wikipedia biedt de nodige verheldering. Heel kort samengevat, Mepal is opgericht in 1949 door de Deen Egon Wolff  en is gevestigd in Den Haag (later  Lochem waar het nu ook nog gevestigd is)  In 1976 wordt het bedrijf overgenomen door het Deense Rosti en in 1986 wordt er besloten, tégen de wensen van het management van Mepal, de productie naar Denemarken te verplaatsen. Een deel van de Mepal medewerkers richten zelf een bedrijf op met de naam Coppia. In 1993 voegt een Nederlandse ondernemer de drie bedrijven weer samen onder de naam Mepal Rosti vanaf 2008  Rosti Mepal.

Was al erg blij met dit mintgroene setje, maar vind de pannen geproduceerd in de deense periode nu wel extra bijzonder.  


Geen opmerkingen: